Ardechoise voorbeschouwing






Over een dikke week is het zover. Dan vertrek ik met de TGV naar het Zuiden van frankrijk voor de Ardechoise 2011. Ik rij de driedaagse La Châtaigne - Ardéchoise - 349km, met 6500 hoogtemeters. Tel hierbij de heen- en terugreis naar mijn overnachtingsadres (44km) en ik weet dat ik het erg zwaar ga krijgen; hoewel ik meer gefietst heb dan ik ooit heb gedaan en beter in vorm ben dan ik ooit ben geweest. De afstand die ik volgende week drie dagen achter elkaar ga rijden heb ik afgelopen weekend gereden. Na 137 km zat ik er behoorlijk doorheen. Weliswaar een excuus; veel wind en erg warm, maar dat kan in de Ardeche ook best wel eens het geval zijn.

Niet alleen het fietsen is spannend, ook het feit dat ik er in mijn uppie naar toe ga met de TGV is wel apart. Mijn fiets gaat mee in een speciale fietstas van 90 x 120m. in Valence wordt dit vehikel uitgepakt en gaat de reis verder per fiets naar St. Felicien (50 km) en door naar mijn overnachtingsplaats in de buurt van Lamastre. Op de startdag moet ik dus eerst 22 km naar de start in St. Felicien fietsen om vervolgens de tocht te beginnen
De Ardechoise staat niet alleen bekend om het mooie en zware parcours. Deze tocht staat vooral bekend als een waar fietsfeest. Er zijn prijzen te winnen voor de dorpen die het mooist/origineelst uitgedost zijn. En dus gaan de dorpen  met elkaar de strijd aan.

Het parcours zelf is zwaar maar erg mooi. Verleden jaar heb ik een gedeelte van het parcours gefietst en ik ben er smoorverliefd op geworden. Nu heb ik toch al een tik van Frankrijk maar de Ardeche vond ik wel heel speciaal. De hoogste top wordt op de derde dag bereikt (Gerbier de Jonc) waarna alle tochten bij elkaar komen (alle meerdaagse tochten en de ééndaagse cyclorijders). De laatste 50 km op een afgesloten parcours terug naar St. Felicien. Daar zal ik me een goeie pot bier wel laten smaken. De laatste 22 km terug naar de plek waar ik de laatste nacht doorbreng gaan helaas flink bergop.


Het zal zeker zwaar worden maar ik ben vastbesloten vooral te genieten. De enige must is het halen van de overnachtingsplek. Hoe lang ik daar verder over doe is geen punt. Lekker hapje onderweg en misschien nog wel een duik in één of andere rivier of meer. Het is de bedoeling dat het een vakantie wordt en ik weet zeker dat dit gaat lukken. Hopelijk zit het weer een beetje mee!

Nadat ik hopelijk weer een goede nachtrust heb gehad in Gouy fiets ik op zondag terug naar Valence waar ik om 14.00 uur op de TGV richting Luik moet stappen.

.

.

.