Fietstestdagen en een nieuwe fiets

Als je al jaren op een stalen fiets rondrijdt en je mag plots 2 dagen op een volledige carbonbolide koersen dan merk je toch een behoorlijk verschil. Tijdens de fotoshoot aan het Gardameer mocht ik 2 dagen op een Koga Myata roadracer rondrijden. Wat reed die fiets lekker zeg!



Na terugkomst in Eijsden was de omschakeling naar mijn eigen stalen Pinarello dan ook weer groot. Mijn besluit was al snel genomen: ik wilde een nieuwe fiets. Door het grote aanbod zie je door de bomen het bos niet meer. De informatie die je via internet krijgt is onuitputtelijk maar lijdt vaak alleen maar tot meer onzekerheid en keuzestress. Zelf ervaren was mijn motto. Dus besloot ik deel te nemen aan de fietstestdagen van het blad "Fiets".

Op 12 april vertrok ik 's-ochtends vroeg met de trein naar Arnhem. Op het "testterrein" was het een gezellige drukte. Veel stands met een grote variëteit aan fietsen. Isaac, Pinarello, Bianchi, Cube, Canyon, Cannondale, Trek, Red Bull (en ik zal er nog wel wat vergeten). Ze waren allemaal vertegenwoordigd. Na het inleveren van je pasje kon je op een gloednieuwe fiets kruipen en deze gaan uitproberen. De organisatoren hadden een leuk rondje uitgezet waar alles inzat. Klim, afdaling wat bochtenwerk goed en slecht wegdek.
Ik wilde testen met het oog op de aankoop van een nieuwe fiets. De echte dure bolides zoals de Pinarello Prince die je daar kon testen heb ik daarom jammer genoeg laten staan. Mijn eerste keuze was een Bianchi Nirone die mij erg tegenviel. De tweede keuze was een Red Bull pro carbon 3000 SL. Een mooie en lichte carbonracer afgemonteerd met een ultegra SL-groep. De fiets is ontzettend licht, rijdt erg fijn alleen de versnellingen zijn niet goed afgesteld waardoor er onnodig veel geratel hoorbaar is.

Na een lekkere pastalunch de derde testfiets opgehaald. Met een Canyon Ultimate CF 6.0. meegedaan met een een fietsclinic. Roderick (hoofdredacteur van "Fiets" leidde een klein groepje naar een paar mooie klimmetjes rondom de veluwe (o.m. Zijpendaalseweg). De Canyon was even licht als de Red Bull en afgemonteerd met een ultegra SL groep gecombineerd met dure ace onderdelen. Dit was wat rijgedrag betreft de absolute topper van de dag. Of het door de fiets kwam weet ik niet maar in de groep reed ik erg gemakkelijk mee. Na een lekker rondje van 1 1/2 uur weer terug op het testterrein. Nadeel van de Canyon; ik vond de fiets niet mooi! Tevens is de fiets niet te krijgen bij een plaatselijke dealer. Je besteld hem via internet.

Als laatste een Isaac Pascalle waarmee ik nog een rondje deed over het plaatselijke parcours. Op zich een hele fijne fiets al wist ik al vrij snel dat dit niet mijn nieuwe fiets zou worden. Na een lekkere douche snel huiswaarts want ik had nog een behoorlijke treinrit voor de boeg. Al met al een hele leuke en nuttige dag.

Hoewel ik deze dag heel nuttig vond kocht ik twee maanden later een geheel andere fiets. De keuze viel uiteindelijk op een Stevens SCF2 model 2007. Een mooie carbonfiets met Mavic Ksyrium wielen en afgemonteerd met een ultegra triple. Omdat het een model van 2007 was heb ik deze voor een leuke prijs kunnen krijgen. Na een testritje was ik verkocht. En nu, een kilometer of 1.500 verder, ben ik nog steeds erg in mijn nopjes met mijn fiets.


.

.