Frankrijk Saint Ambroix - col du pré de la dame

Na twee heerlijke weken in La Roque sur Ceze moeten we verkassen naar Saint Ambroix (Le Moulinet). Tijdens de reis blijkt alweer dat het fietsen me beter afgaat dan het autorijden; zeker als er ook nog een caravan aanhangt. De koppelingplaten hebben het ternauwernood overleeft maar uiteindelijk komen we toch goed aan op onze leuke plaats op camping le Beau Rivage. Een kleine camping met een leuk zwembadje en alweer een heerlijk strandje aan de Ceze. Deze camping is niet alleen leuk om te luieren. Ze ligt ook op een steenworp van de Cevennes; een waar fietsparadijs!




Rondje Tarabias - Genolhac - Col du Pré de la Dame - Villefort - Genolhac - Tarabias
Vandaag eerst een stukje rijden met de auto. Vanaf de camping rij ik naar tarabias. Achter Besseges worden de wegen smaller en steiler en de natuur mooier. In Tarabias parkeer ik de auto en ga verder met de fiets. De weg naar Genolhac is moeilijker dan ik had gedacht; het is al flink klimmen geblazen. Wel een bijzonder mooi gebied. Ik fiets hier dan ook in de Cevennes, een natuurpark aan de oostzijde van de Gard http://les.cevennes.free.fr/nl/nationaal-park.htm .


In Genolhac sla ik als snel linksaf naar de top van de col du Pré de la Dame. Bij zo een mooie naam kun je je allerlei voorstellingen maken. En deze berg doet zijn naam eer aan. De eerste kilometer is meteen ook de vervelendste kilometer. Het ritme moet nog gevonden worden en deze kilometer heeft tevens het hoogste stijgingpercentage van de hele klim. Al vrij snel gaat de klim verder tegen zeer acceptabele percentages (5 a 6% met nog een paar stukken aan 7%).



Het is echt een klim om in één strak tempo omhoog te fietsen. Vergeet echter niet te genieten van de rust, de mooie vergezichten en de prachtige natuur. Want na elke haarspelbocht wacht er weer een andere view. Boven op de col snel een foto nemen en dan verder want in vergelijking met het dal is het hier steenkoud.



In het begin van de afdaling heb ik spijt dat ik mijn windstopper niet mee heb genomen. De eerste kilometers van de afdaling zijn trouwens behoorlijk steil en er ligt op een aantal plaatsen grind op de weg (waar je overigens door borden voor gewaarschuwd wordt). Na het steile gedeelte daal je heerlijk verder naar Villefort. Hier kun je je bochtentechniek weer wat oefenen. Het toeristenseizoen is in volle gang en het is dan ook een drukte van jewelste in Villefort. Laverend tussen de toeristen zoek ik een winkel om wat proviand in te slaan. Hierna rij ik in de richting van het meer. Het waait flink en de wind is ook hier koud. Ik draai daarom toch maar snel om om de eigenlijke route weer te vervolgen.

Vanaf Villefort gaat de 1e kilometer richting Genolhac weer pittig omhoog. Ook de straffe wind speelt me de eerste kilometers nog parten. Later rij ik echter weer tussen de heuvels door en is de wind nauwelijks merkbaar. Ook gaat de weg lichtjes bergaf; tijd voor de knallen dus en ik rij volle bak richting Genolhac en door naar Tarabias. Terwijl ik de camping op rij, geeft de autothermometer 31 graden aan. Dat zijn er zeker tien meer dan in Villefort dat in vogelvlucht een dertig kilometer noordoosterlijk ligt. We gaan lekker zwemmen in de rivier!

.

.